Bestuur

Stichting Ababajo is een kleine stichting, opgericht door een stel jonge mensen. De stichting werd opgericht onder de naam Stichting Potlood op 29 januari 2008. Daar Potlood voor Ethiopiërs lastig uitspreekbaar was en de betekenis steeds weer uitgelegd moest worden, is besloten de naam van de stichting te wijzigen.

De naam Ababajo is uiteindelijk de nieuwe naam voor de stichting geworden. Ababajo betekent “ik zie een bloem” en is gerelateerd aan de Ethiopische bloem Adey Ababa, die symbool staat voor hoop en voor een nieuw begin. Deze bloem bloeit alleen een korte periode in september, tegelijk met de start van het nieuwe Ethiopische jaar en tevens het nieuwe schooljaar. De naam Ababajo staat op deze manier symbool voor het nieuwe begin dat een kind kan maken als het naar school gaat en de hoop die daaruit voortvloeit. Het potlood blijft een belangrijk symbool in het nieuwe logo, om het belang van onderwijs nog extra te onderstrepen. Het potlood is immers nog steeds het teken van het millenniumdoel voor onderwijs.

De vier bestuursleden en één van de vrijwilligers, hebben in ieder geval twee dingen gemeen: ze hebben allemaal de pabo gedaan en in het derde studiejaar allemaal stage gelopen in Ethiopië. Daarnaast is de andere vrijwilliger een in Nederland wonende Ethiopiër. Daarnaast keren enkelen van ons regelmatig voor langere tijd naar Ethiopië.

Dit zijn de bestuursleden:

Barend Kleinenberg, voorzitter
Nanda Talsma, penningmeester
Annemarie Woldring, secretaris
Jouke van Nuil

Dit zijn de vrijwillgers:

Vera Bakker
Eskindir Girma